witamy na www.kmpk.cba.pl

ČKD FPS Tatra RT6N1

W 1990 roku firma ČKD-Tatra zaczęła tworzyć projekt tramwaju, którego efektem było zaprezentowanie niskopodłogowego prototypu w roku 1993. Tramwaje te zostały zakupione przez czeskie miasta Pragę i Brno, łącznie 8 sztuk - obecnie nieeksploatowane.

Model ten posiada podłogę obniżoną do 350 mm nad główkę szyny w ok. 63% całej swojej powierzchni. Jest pojazdem trójczłonowym, opartym na trzech wózkach, środkowym tocznym (przebudowane na hamujące) i skrajnych napędowych. Nad wózkami napędowymi podłoga znajduje się na wysokości ok. 950 mm. Wagon oparty jest na rozruchu tyrystorowym. Ma 46 lub 47 miejsc siedzących w zależności od producenta i ok. 260 miejsc stojących.

W 1996 roku konsorcjum ČKD FPS wygrało przetarg na dostarczenie do Poznania 10 wagonów, które zakupione zostały z myślą obsługi PST. W wyniku tej współpracy 5 wagonów wyprodukowano w Czechach pozostałe 5 zostało złożonych w Poznaniu. Problemy czeskiego producenta spowodowały, że pierwsze wagony przybyły do Poznania zamiast w 1996 roku dopiero pomiędzy majem a wrześniem 1997 roku (numery #401-#405). Reszta, wyprodukowana w HCP-FPS dostarczona została w 1998 roku.
W dniu 27 września 1997 roku na poznańskie tory wyjechał pierwszy wagon o numerze #402. Niestety jeszcze tego samego dnia uległ awarii.

Od samego początku eksploatacji liniowej w stolicy Wielkopolski były one bardzo awaryjne. Okazało się również, że tramwaj ten ma za szerokie pudło przez co ma problemy z mieszczeniem się na niektórych zakrętach. Początkowo miały problem z uzyskaniem homologacji, jednak MPK otrzymało ją warunkowo.

W Poznaniu wozy te jeździły początkowo tylko na linii 12. W 2007 roku pojawiły się na liniach 13 i 16, co spowodowane było remontem przy ul. Towarowej. Od 1 styczna 2010 roku zakazano wagonom Tatry poruszania się po trasie PST i przydzielono je na stałe do linii 13. Z czasem można było je spotkać również na liniach 1, 5, 6, 11, 18.

W 2010 roku Modertrans zakupił dwie Tatry z Pragi w celu przyspieszenia modernizacji poznańskich wagonów. Praski #9102 wykorzystano do remontu poznańskiej #405. Modernizacja objęła wygląd zewnętrzny jak i wnętrze pojazdu. Z zewnątrz wagon dostał nowe malowanie a także elektroniczne tarcze wyświetlające numer, które zamontowano na dachu. Wnętrze również zostało odświeżone, zamontowano nowe siedzenia i kamery oraz wyposażono kabinę motorniczego w klimatyzację. Najważniejsze zmiany zaszły "pod maską" wagonu. Tramwaj wyposażono w nowy układ elektryczny ENIKA ENI-ZNAP/RT6N1 (2 falowniki ENI-FT600/200RT6N1, przetwornica ENI-PT600/14TATRA), 4 asynchroniczne silniki prądu przemiennego EMIT STDa280-4 (104kW) z funkcją odzyskiwania energii podczas hamowania oraz sterownik napędu ENI-SNT/RT6N1. Zastosowano również nowy układ hamulcowy. Tak zmodernizowany tramwaj nosi oznaczenie RT6 MF06AC - więcej informacji. Ciekawostką jest fakt, że wagony po modernizacji można spotkać na PST na linii 12.
W 2013 roku Modertrans zakupił pozostałe dwie praskie Tatry. W następnym roku pojawiły się kolejne zmodernizowane wagony, m.in. #404, który został wyposażony w napęd firmy Siemens oraz #402 wyposażony w zmodyfikowaną ENIKĘ.

Z dniem 9 stycznia 2015 roku zakończył służbę liniową ostatni niezmodernizowany wagon Tatra RT6N1 #409. Podjęta została również decyzja o modernizacji czterech dodatkowych wagonów, otrzymają one numery #411-#414.

W październiku Modertrans pozyskał kolejną Tatrę. Wagon #1804 pochodzi z Brna, gdzie od 1999 roku był odstawiony na zajezdni i stanowił źródło części dla pozostałych trzech jeżdżących RT6N1. Zdekompletowany tramwaj 26 października 2015 roku opuścił zajezdnię i udał się w drogę do Polski - zdjęcia z załadunku.

W styczniu 2018 roku Modertrans odkupił za ok. 1 mln koron czeskich netto od DP Brno dwa kolejne wagony #1801 i #1802, które 12 lutego wyruszyły do Biskupic - zdjęcia z załadunku. Ostatna z czterech Tatra RT6N1, które należały do Dopravní podnik města Brna, o numerze #1803 trafiła do Muzeum Techniki w Brnie.

Dnia 12 maja 2020 roku MPK Poznań ogłosiło przetarg na wykonanie modernizacji dwóch wagonów pochodzących z Brna. W czerwcu postępowanie unieważniono; jedyna złożona oferta przekraczała budżet zamawiającego. W sierpniu ponownie rozpisany przetarg wygrała już firma Modertrans, która zobowiązała się za kwotę 6,15 mln zł brutto wyremontować dwie Tatra.
Na początku maja 2021 roku zadebiutowały zmodernizowane wagony RT6 MF06AC: #399 i #400.

Numer taborowyVINData debiutuLinia
#405 ex. #9102 DP Praha18014406.11.201113/3
#404 ex. #9103 DP Praha18014505.03.201413/8
#402 ex. #9101 DP Praha18014309.04.20145/5
#401 ex. #9104 DP Praha18014612.05.20145/5
#410 ex. #405 MPK Poznań18025008.06.201413/6
#408 ex. #404 MPK Poznań18024903.10.201412/1
#406 ex. #402 MPK Poznań18024704.11.20141/?
#407 ex. #401 MPK Poznań18024609.12.201413/?
#403 ex. #410 MPK Poznań1965109.01.201512/6
#409 ex. #408 MPK Poznań1964903.02.20151/7
#411 ex. #406 MPK Poznań1964705.02.201613/3
#412 ex. #407 MPK Poznań1964829.02.201613/?
#413 ex. #403 MPK Poznań18024830.03.20161/3
#414 ex. #409 MPK Poznań1965029.04.201613/8
#399 ex. #1801 DP Brna18014701.05.20211/4
#400 ex. #1802 DP Brno18014806.05.20211/1
wnętrze tatra rt6n1
Rozmieszczenie siedzeń w tramwaju Tatra RT6N1 wyprodukowanym przez HCP-FPS
WYKORZYSTYWANIE GRAFIK W CAŁOŚCI LUB FRAGMENTACH BEZ ZGODY AUTORÓW ZABRONIONE!
Producent: ČKD Praha, HCP-FPS
Modernizacja: Modertrans Poznań
Typ: RT6N1, RT6 MF06AC
Lata budowy: 1997-1998
Szerokość toru: 1435 mm
Wysokość: 3000 mm
Szerokość: 2440 mm
Długość całkowita: 26 280 mm
Masa własna: 32 850 kg
Prędkość maksymalna: 80 km/h
Liczba osi: 6
Silniki: 4 x 104 kW
Wózki napędowe: 2
Wózki toczne: 1
Liczba członów: 3
Liczba kabin: 1
Liczba pantografów: 1
Wysokość podłogi: 350/900 mm
Niska podłoga: 63%
Miejsc ogółem: 309
Miejsc siedzących: 46 (ČKD), 47 (HCP)
W eksploatacji: 16
Stacjonowanie: Forteczna
ckd hcp tatra rt6n1
ČKD HCP Tatra RT6N1 #401
ckd hcp tatra rt6n1
ČKD HCP Tatra RT6N1 #401