witamy na www.kmpk.cba.pl
Kapena Urby 65c
Kapena Urby jest minibusem zbudowanym na podwoziu samochodu dostawczego Iveco Daily. Pojazd przystosowano do przewozu osób niepełnosprawnych dzięki obniżonej podłodze w tylnej części pojazdu. Minibus jest wyposażony w klimatyzację, monitoring i system informacji pasażerskiej. W latach 2011-2012 miejski przewoźnik zakupił 2 pojazdy, stacjonowały po jednym na każdej zajezdni. W 2023 roku pojazd #1990 został wyrejestrowany. Jedyny, który pozostał jest do spotkania na liniach minibusowych: 121, 122, 123 i 124.
kapena urby 65c
MAN NL263 Lion's City
Jest to przedstawiciel czwartej generacji autobusów MAN o długości 12 metrów. Produkcję tego modelu rozpoczęto w 2005 roku. W sumie na ulicach Poznania można spotkać jeszcze 10 z 32 pierwotnie dostarczonych. Nowością w tych autobusach jest klimatyzowane wnętrze całego pojazdu (tylko modele z 2006 roku) oraz przyciemniane szyby (wszystkie).
man nl263
MAN NL273 Lion's City
12-metrowy autobus miejski klasy maxi. Pojazd posiada klimatyzację przestrzeni pasażerskiej i monitoring, w porównaniu do poprzednich serii MAN Lion's City różni się silnikiem - Common Rail D20 spełniający normy Euro 4 (MAN D2066 LUH) i mocą (270 KM), posiada dwie pary drzwi wychylnych oraz nowy kształt lusterek. W lutym 2009 roku do MPK Poznań dotarły 4 sztuki (#1133-#1136). Autobusy zadebiutowały 7 marca na liniach: A/2, 69/3, 71/3 i 69/13 + 64/6.
man nl273
Solaris Urbino 12
Niskopodłogowy autobus 12-metrowy z serii Solaris Urbino przeznaczony dla komunikacji miejskiej, produkowany od 1999 roku przez polską firmę Solaris Bus & Coach S.A. z Bolechowa koło Poznania. Jest najpopularniejszym w Polsce niskopodłogowym autobusem. Jego premiera odbyła się na Targach Motoryzacyjnych w Poznaniu w 1999 roku Obecnie produkowana jest trzecia wersja tego autobusu. MPK posiada 67 takie pojazdy.
Na zdjęciu Solaris U12 II.
solaris urbino 12
Solaris Urbino 18
Autobus niskopodłogowy, 18-metrowy i przegubowy z serii Solaris Urbino przeznaczony dla komunikacji miejskiej, produkowany od 1999 roku przez polską firmę Solaris Bus & Coach S.A. z Bolechowa koło Poznania. Od wiosny 2005 roku produkowana jest trzecia generacja tego autobusu. Pierwszy w Poznaniu przegubowy Solaris pojawił się w 2001 roku. Poznański przewoźnik posiada 80 takich autobusów.
Na zdjęciu Solaris U18 III.
solaris urbino 18
Solaris Urbino 8,6
Niskopodłogowy autobus klasy midi, najmniejszy z rodziny Urbino. Ma długość 8,6 m i szerokość 2,4 m (15 cm węższy od innych autobusów Urbino). Produkowany jest przez Solaris Bus & Coach S.A. od 2007 roku.
W Poznaniu jeździ 26 Solarisów Alpino. Poznański model posiada 50 miejsc, w tym 13 siedzących. Autobusy te są przeznaczone do obsługi linii o mniejszych potokach pasażerów.
solaris urbino 8,6
Solaris Urbino 18 IV
opis w przygotowaniu
solaris urbino 18 iv
Solaris Urbino 12 IV
opis w przygotowaniu
solaris urbino 12 iv
Solaris Urbino 18 IV electric
opis w przygotowaniu
solaris urbino 18 iv electric
Solaris Urbino 12 IV electric
opis w przygotowaniu
solaris urbino 12 iv electric
Autobusy wycofane z eksploatacji
MAN NG272
Jest to autobus miejski wyprodukowany przez niemiecką firmę MAN. Produkcja rozpoczęła się w 1991 roku i trwała nieprzerwanie do 2000. Jest to pojazd przegubowy, 18-metrowy, niskowejściowy, drugiej generacji. Silnik MAN D0826 (o mocy 270 KM) umieszczony został poziomo za tylną osią. W zależności od wersji mają 3 lub 4 drzwi. Za drugimi drzwiami podłoga lekko podwyższa się, zaś przy trzecich i czwartych drzwiach znajduje się mały stopień. W Polsce pierwsze pojazdy tego typu zakupiło MPK Poznań w 1996 roku, w ilości 10 sztuk, obecnie wszystkie zakończyły służbę liniową.
man ng272
Neoplan N4009
Niskowejściowy 9-metrowy midibus, produkowany przez fabryki koncernu GottlobAuwärter GmbH & Co. (producenta autobusów pod marką "Neoplan") oraz zakłady licencyjne. Przez zakłady niemieckie produkowany w latach 1988-1998. W Polsce oferowany w latach 1996-1999 przez fabrykę Neoplana w Bolechowie. Nadwozie posiada dwie pary drzwi: przednie węższe pojedyncze i środkowe szersze podwójne. W żadnych drzwiach nie ma stopni wejściowych. Ogółem na polski rynek trafiło 37 sztuk. Poznański przewoźnik posiadał 22.
neoplan n4009
Neoplan N4020
Jest to 15-metrowy, trzyosiowy autobus miejski, produkowany przez niemiecką firmę GottlobAuwärter GmbH & Co. (producenta autobusów pod marką "Neoplan") oraz polską firmę Neoplan Polska. Model ten pojawił się w ofercie niemieckiego producenta i w tym samym roku został zakupiony do Warszawy. Autobus posiada pierwszą i trzecią oś skrętną i lekko ścięte tylne krawędzie, dzięki czemu może skręcać nawet na łukach o promieniu 11,6 m. Po poznańskich ulicach nie jeżdżi już żaden z 19.
neoplan n4020
Ikarus 435
Jest to średniopodłogowy, przegubowy Ikarus o długości 18 m. Produkcja tego modelu rozpoczęła się w 1988 roku, a zakończyła w 2002. Silnik - MAN D2866TUH - o mocy 310 KM znajduje się w tylnej części pojazdu i napędza III oś autobusu. Wysokość podłogi w pierwszych, drugich oraz trzecich drzwiach wynosi 740 mm, w czwartych zaś 930 mm. W latach 1992-94 do Polski trafiło łącznie 11 sztuk tego pojazdu: 5 sztuk do MZA Warszawa (#7270-#7274), 5 sztuk do MZK Częstochowa (#360-#364) oraz jedna do MPK Poznań (#1951 ex.#1501). Jedyny egzemplarz trafił do MPK Poznań razem z grupą autobusów Ikarus 280.70A w 1994 roku. "Biała Dama" należy obecnie do Klubu Miłośników Komunikacji Miejskiej z Warszawy.
ikarus 435
Neoplan N4016
Jest to 12-metrowy autobus miejski, produkowany w latach 1989-1998 przez niemiecką firmę GottlobAuwärter GmbH & Co. (producenta autobusów pod marką "Neoplan") oraz polską firmę Neoplan Polska (w latach 1996-99). Podczas prezentacji w 1989 r. był jedynym dostępnym na rynku autobusem z obniżoną podłogą. Poznańskie MPK zakupiło w latach 1996-98 łącznie 32 autobusy. Oficjalne pożegnanie na liniach odbyło się 12 października 2013 r. Mimo to, ostatni przedstawiciel tego modelu jedził po Poznaniu do lipca 2014 r.
Neoplan #1501, który był pierwszym autobusem wyprodukowanym w Bolechowie został zakupiony przez Solarisa.
neoplan n4016
MAN NL202
Produkcja tych 12-metrowych niskowejściowców zaczęła się w Niemczech w 1989 r. a zakończyła w 2000. Pierwszy polskim przewoźnikiem, który zdecydował się je kupić, i to w dużej ilości, było poznańskie MPK. Wyposażone były w silnik MAN D0826 LUH (6 cylindrów, 6,87 l, 200 KM), sprzęgnięty z automatyczną skrzynią biegów oraz posiadały trzy pary drzwi. W 1996 r. MPK Poznań zakupił 40 takich pojazdów. Obecnie żaden z nich nie jeździ już u poznańskiego przewoźnika, siedem z nich zakupiło ZUK Komorniki.
man nl202
MAN NM223
Po raz pierwszy zaprezentowano go w 2000 roku na targach IAA we Frankfurcie. We wrześniu następnego roku zaprezentowano go na VII Wystawie Komunikacji Miejskiej w Łodzi. W autobusie zastosowano silnik MAN D0836 LOH 07 w układzie wieżowym, spełniający normę Euro-3. Na tylnej osi zastosowano pojedyncze opony Super Single, dzięki czemu uzyskano wewnątrz szersze przejście pomiędzy siedzeniami mimo mniejszej o 20 cm od standardowej szerokości nadwozia. W Poznaniu jeździł jeden taki model (#1401 ex. #1056).
man nm223
MAN NÜ313
Pojazd o długości 12 metrów wyprodukowano w 1999 roku. Został kupiony przez MPK w 2005 r. jako autobus używany (przed zakupem spełniał rolę autobusu testowego) do obsługi linii podmiejskiej 101. Jest to autobus lokalny, posiada specjalny układ drzwi, to znaczy pierwsze drzwi są pojedyncze i otwierają się na zewnątrz, natomiast drugie posiadają dwa skrzydła i otwierają się do wewnątrz. Poznański przewoźnik posiadał jeden taki model (#1492 ex. #1069).
man nu313
MAN NG312
Jest następcą MAN NG272. Posiada kilka zmian względem poprzednika. Ten 18-metrowy przegubowy autobus niskopodłogowy, jest zaliczany do klasy pojemności MEGA. Zamontowana w nim została jednostka silnika o mocy 310 KM, której produkcja zajął się MAN (model D 2865 LUH 07). Silnik został zamontowany z tyłu pojazdu w pozycji leżącej. Pojazd w trzecich i czwartych drzwiach posiada po jednym stopniu. MPK posiadało 9 takich pojazdów.
man ng312
Neoplan N4021TD
Autobus niskopodłogowy, 18-metrowy i przegubowy, produkowany przez fabryki firmy Gottlob Auwärter GmbH & Co. oraz zakłady licencyjne. Przez zakłady niemieckie produkowany w latach 1987-1998. W Polsce produkowany w latach 1998-1999 przez Neoplan Polska. W fabryce w Bolechowie zbudowano 22 autobusy w wersji z silnikiem stojącym i niską podłogą na całej długości pojazdu (typ N4021TD). Poznańskim MPK posiadało 5 autobusów.
neoplan n4021td
Jelcz M125M
Nazwa handlowa do 2001 r. Dana, obecnie Vecto. 12-metrowy, pierwszy w pełni niskopodłogowy autobus w całości zaprojektowany przez konstruktorów Z.S. Jelcz S.A. (tym samym pierwszy polski autobus w 100% niskopodłogowy). Jest również pierwszym polskim autobusem z nadwoziem zbudowanym ze stali nierdzewnej oraz z lekkim dachem z tworzywa sztucznego. Produkcja tego modelu trwała od 1998 do 2006 roku. Wszystkie 7 pojazdów zostało już wycofane z ruchu: 5 w 2018 r. i 2 w 2019 r.
jelcz m125m
Solaris Urbino 18 Hybrid
Pierwszy w Polsce, 18-metrowy niskopodłogowy autobus hybrydowy marki Solaris drugiej generacji. Był to najbardziej innowacyjny reprezentant całej grupy ekologicznych pojazdów z rodziny miejskich Urbino. Posiada dwa silniki elektryczne połączone z dieslowskim silnikiem firmy CUMMINS spełniającym normę czystości spalin EURO 5. Od 3 listopada 2008 roku można go było spotkać na liniach 51, 62, 68, 74, 76, 82, 98. Wycofany z ruchu w 2021 r.
solaris urbino 18 hybrid
MAN NL223
12-metrowy autobus jest przedstawicielem trzeciej generacji autobusów MAN. Jest to pojazd w pełni niskopodłogowy, z silnikiem umieszczonym za tylną osią. Autobus napędza 6,9-litowy silnik MAN o mocy 220 KM, sprzężony z automatyczną 4-biegową skrzynią Voith. Jest wyposażony w ogrzewanie konwektorowe, a wybrane egzemplarze również w klimatyzację stanowiska kierowcy. W latach 2016-2021 wycofano piętnaście MANów NL223.
man nl223
MAN NL283
MAN NL283 jest jedną z dostępnych na rynku autobusowym wersji MANa NLxx3. Podstawową różnicą jest moc silnika - zwiększona do 280 KM w porównaniu z 220 KM z wersji NL223. Dzięki zastosowaniu z tyłu ogumienia pojedynczego, udało się uzyskać znacznie szersze przejście nad drugą osią wynoszące 800 mm (w pojazdach z leżącym silnikiem i podwójnym ogumieniem szerokość przejścia wynosi 570 mm). Dodatkowo NL283/3T posiada z tyłu jedną parę drzwi odskokowo-uchylnych ułatwiających poruszanie się w tylnej części autobusu. MAN NL283/3T (#1066 ex. #1068) skasowano w 2016 roku. Pozostałe 4 skasowano w latach 2020-2021.
Na zdjęciu MAN NL283.
man nl283