Jeśli jesteś właścicielem tej strony, możesz wyłączyć reklamę poniżej zmieniając pakiet na PRO lub VIP w panelu naszego hostingu już od 4zł!
witamy na www.kmpk.cba.pl

Historia poznańskiej komunikacji:

1880: Uruchomienie Poznańskiej Kolei Konnej i pierwszej linii tramwaju konnego z dworca centralnego do Starego Rynku (31 VII 1880)
1880: Oddanie do użytku pierwszej w Poznaniu zajezdni tramwajowej przy ul. Gajowej
1891: Uruchomienie omnibusu konnego na trasie od pl. Wolności do podmiejskiej gminy Jeżyce
1896: Zastąpienie komunikacji omnibusowej do Jeżyc tramwajem konnym
1898: Uruchomienie pierwszej linii tramwaju elektrycznego (6 III 1898)
1907: Oddanie zajezdni tramwajowej przy ul. Głogowskiej
1925: Uruchomienie komunikacji autobusowej (1 XI 1925)
1929: Budowa zajezdni autobusowej przy ul. Zwierzynieckiej
1929: Z warsztatów na ul. Gajowej wyjedżają pierwsze wagony z obniżoną podłogą
1930: Pierwsza w Polsce linia trolejbusowa ze Śródki na Główną (12 II 1930)
1934: Uruchomienie pierwszej podmiejskiej linii autobusowej do mosiny (zlikwidowana w 1936 r.)
1943: Uruchomienie linii pasażerskiej do Starołęki statkami na Warcie
1945: Ukończenie budowy zajezdni trolejbusowej przy ul. Świętojańskiej (później autobusowa)
1948: Przekazanie do eksploatacji zajezdni tramwajowej przy ul. Madalińskiego
1951: Pierwsze dostawy nowego taboru tramwajowego polskiej produkcji
Dostawa pierwszych nowych trolejbusów
1953: Uruchomienie pierwszych nocnych linii tramwajowych
1955: Dostawa pierwszych nowych autobusów produkcji radzieckiej i polskiej.
1956: Rozpoczęcie eksploatacji taksówek osobowych
1959: Uruchomienie po II wojnie światowej podmiejskiej linii autobusowej do Puszczykowa
1960: Pierwsze próby z obsługą bezkonduktorską w komunikacji miejskiej
1963: Wprowadzenie pierwszych automatów biletowych i kasowników w pojazdach komunikacji miejskiej
1964: Dostawa pierwszych Jelczy 272Mex (potocznie zwany "ogórek")
1966: Uruchomienie pierwszej pospiesznej linii autobusowej
1966: MPK otrzymało pierwsze autobusy przegubowe - Jelcze AP02
1968: Oddanie do użytku zajezdni autobusowej przy ul. Warszawskiej
1968: Zorganizowanie placu postojowego dla autobusów przy ul. Polskiej
1969: Poznański przewoźnik otrzymał pierwsze wagony przegubowe PN-322
1969: MPK otrzymało pierwsze autobusy przegubowe - Jelcze 021
1970: Pierwsze tramwaje generacji 102N
1970: Likwidacja linii trolejbusowych (ostatnia: Ogrody - Smochowice)
1972: Przekazanie do eksploatacji kolejki dziecięcej na Malcie
1974: Likwidacja zajezdni przy ul. Świętojańskiej
1975: Pierwsze tramwaje 105N
1976: Utworzenie Wojewodzkiego Przedsiebiorstwa Komunikacyjnego i przywłączenie do WPK komunikacji miejskiej w Gnieźnie oraz Kórniku
1977: Pierwsze kursy Jelczy PR110U (Berliet)
1978: Uruchomienie pierwszych nocnych linii autobusowych z dworca PKP do osiedli ratajskich i winogradzkich
1980: Oddanie zajezdni tramwajowej i autobusowej przy ulicy Fortecznej
1981: Wprowadzenie autobusów do zajezdni przy ul. Kaczej na Kopaninie
1981: Dostawa pierwszych 13 przegubowych Ikarusów 280
1982: Usamodzielnienie się ZKA w Gnieźnie i przywrócenie nazwy Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne
1983: Zakup 25 Ikarusów 260
1984: Zakup Jelczy M11
1987: Przejęcie obiektu w Biskupicach na warsztaty naprawcze autobusów
1990: Przejęcie pierwszych obiektów bazy transportu gospodarczego przy al. Niepodległości
1991: Likwidacja wszystkich lini podmiejskich i przekazanie taboru podmiejskiego podpoznańskim gminom
1991: Likwidacja tramwajowych linii nocnych i zastąpienie ich autobusowymi
1991: Otrzymano w darze od rządu Holandii 29 autobusów DAF MB200
1991: Pierwsza dostawa tramwajów Beynes (potocznie zwanych "holendry") - pierwsze w Polsce wagony o liczbie osi większej niż 6
1992: Pierwszy niskopodłogowy tramwaj na testach w Poznaniu
1992: Oddanie do użytku zajezdni autobusowej przy ul. Darzyborskiej i likwidacja zajezdni autobusowej przy ul. Fortecznej
1992: Likwidacja zajezdni autobusowej przy ul. Polskiej
1992: Dostawa 15 autobusów Ikarus-Zemun IK160P
1992: Wycofanie wszystkich dwuosiowych wagonów (eN-ek) z ruchu liniowego
1993: Przebudowa dworca autobusowego na Śródce
1995: Pierwszy częściowo niskopodłogowy tramwaj 105N/2 produkcji HCP
1995: Pierwszy niskopodłogowy autobus Jelcz M121M
1996: Zakup pierwszych wagonów z Düsseldorfu
1996: Zakupiono 122 nowoczesnych autobusów niskopodłogowych firmy MAN i Neoplan
1997: Otwarcie nowej trasy tramwajowej - PST (Poznański Szybki Tramwaj)
1998: Likwidacja zajezdni autobusowej przy ul. Darzyborskiej
1998: Dostawa ostatnich wagonów w ok. 60% niskopodłogowych Tatra RT6N1
1998: Odłączenie od przedsiebiorstwa Zakładu Napraw Autobusów w Biskupicach
1999: Zmodernizowano dworzec autobusowy na Ratajach
2003: Wprowadzenie elektronicznej KOMKarty
2004: Dostawa ostatnich wagonów w 100% niskopodłogowych Siemens Combino
2005: Zakup 6 dwukierunkowych tramwajów z Frankfurtu nad Menem
2005: Utworzenie Modertrans Poznań Sp. z o.o.
2007: Otwarcie nowej trasy tramwajowej przez Most Św. Rocha
2007: Oddanie do użytku zintegrowanego dworca na os. Sobieskiego
2008: MPK Poznań jako pierwszy przewoźnik w Polsce zakupił autobus Solaris Urbino 18
z napędem hybrydowym
2008: Debiut liniowy pierwszych Moderusów Alfa z nowym diesignem ścian przedniej i tylnej
2008: Wypożyczenie od FPS niskopodłogowego tramwaju typu 118N Puma
2010: Wycofanie wszystkich autobusów wysokopodłogowych z ruchu liniowego
2010: Utworzenie pierwszej linii minibusowej
2011: Wydzierżawienie od firmy Solaris na okres 3 lat niskopodłogowego tramwaju Tramino S100
2011: Debiut liniowy pierwszego Moderusa Beta
2011: Debiut liniowy pierwszego Solarisa Tramino S105P
2012: Otwarcie nowej trasy tramwajowej na Franowo
2013: Otwarcie przedłużenia PST do Dworca Zachodniego
2014: Uruchomienie Poznańskiej Elektronicznej Karty Aglomeracyjnej
2016: Debiut liniowy pierwszego Solarisa Urbino 18 IV generacji
2016: Prezentacja pierwszego tramwaju całkowicie niskopodłogowego wyprodukowanego przez Modertrans
2017: Debiut liniowy pierwszego niskopodłogowego tramwaju dwukierunkowego - Moderus Beta MF22 AC BD
Ostatnia aktualizacja: 11.01.2017