witamy na www.kmpk.cba.pl

Konstal 105Na, 105NaD

Tramwaj typu 105Na jest zmodyfikowaną wersją wagonu 105N. Różnica polega na tym, że w tramwaju 105N silniki połączone są na stałe w układzie równoległym. W tramwaju 105Na silniki połączone są szeregowo i dopiero po przekroczeniu pewniej prędkości są przełączane na układ równoległy. Dzięki temu rozwiązaniu zmniejszono znacznie pobór prądu. Ponadto tramwaje 105Na różnią się od poprzedniej wersji brakiem okienek pod szybami wokół kabiny motorniczego, a w środku mają zabudowaną metalową kabiną motorniczego. Dodatkowo szafa bezpiecznikowa została powiększona tak, że zajmuje przestrzeń od podłogi do sufitu wagonu. Ze względu na niezawodność, właśnie ten tramwaj wyprodukowano w największej ilości sztuk (1443) i spotkać możemy go w każdym mieście w Polsce. Do Poznania trafiło łącznie 118 sztuk. Obecnie wszystkie wagony w Poznaniu (za wyjątkiem składu 105N #194+193) zostały przebudowane na typ 105Na podczas napraw głównych.

Na początku lat 90-tych rozpoczęto drobne modernizacje posiadanych wagonów generacji 105N i 105Na. Polegały one na wymontowywaniu trzech siedzeń naprzeciwko środkowych drzwi, dzięki czemu uzyskano przestrzeń dla wózków dziecięcych. Rozpoczęto również pierwsze przebudowy tramwajów z typu 105N na typ 105Na. Skład 105Na #272+273 przebudowano na szkoleniowy. Zabudowano w nim pierwsze skrzydło pierwszych drzwi, a na zabudowanym stopniu stworzono podest z siedzeniem dla instruktora nauki. Przed drugimi drzwiami w wagonie #272 wybudowano ściankę działową, oddzielającą przedział pasażerski z przedziałem dla kursantów. Tak wykonany skład służył jako szkoleniowy do 2007 roku, kiedy to oddano 2 nowe szkoleniowe składy "stopiątek" (#146+147 i #340+341).

Od 1995 roku podczas napraw głównych składów "stopiątek" drugi wagon przebudowywany zostaje na doczepę czynną, oznaczaną jako 105NaD. Od tego czasu standardem stały się lampy wbudowane w sufit, montowanie przycisków do samodzielnego otwierana drzwi przez pasażera oraz nowe układy drzwiowe typu IFE, które charakteryzują się wolniejszym i cichym otwieraniem i zamykaniem. Drzwi wyposażone są również w tzw. mechanizm rewersujacy (otwiera drzwi, gdy te napotkają na przeszkodę). Dla bezpie­czeństwa dodano również blokadę otwierania drzwi (aby awaryjnie otworzyć drzwi należy wcześniej przekręcić czerwone pokrętło). Podczas modernizacji zmieniono również wygląd zewnętrzny (płaty drzwi wykonane zostały z tworzywa sztucznego i pozbawione zostały dolnych okien, oprócz drzwi w kabinie mo­torniczego). Podczas remontów wymieniane są również przetwornice z wirujących na statyczne. Tak zmodernizowane pojazdy wyjechały na ulice Poznania w nowym malowaniu (jaskrawozielono-żółtym).

Rok 2007 można uznać za ostatni, w którym poznańskie tramwaje 105Na po modernizacji w Modertransie wyglądały jak pierwowzór. Pomimo tego, ostatnie modernizacje były już oznaczane jako Moderus Alfa HF03L (nauka jazdy). W kolejnych latach Modertrans dostarczał już zmodernizowane tramwaje pod nazwą handlową Moderus Alfa - czytaj więcej.

konstal 105na #208
105Na #208 (stan na 1979 r.) - pierwszy w Poznaniu wagon tego typu
konstal 105na #208
105Na #142 (stan na 1995 r.) - pierwsza modernizacja wagonów 105N
konstal 105na #208
105Na #136 (stan na 2005 r.) - jedna z nowszych modenizacji wagonu 105Na z zastosowaniem
pantografu połówkowego firmy Stemmann oraz elektronicznych wyświetlaczy
WYKORZYSTYWANIE GRAFIK W CAŁOŚCI LUB FRAGMENTACH BEZ ZGODY AUTORÓW ZABRONIONE!
Producent: Konstal Chorzów
Typ: 105Na
Lata budowy: 1979-1992
Szerokość toru: 1435 mm
Wysokość: 3050 mm
Szerokość: 2400 mm
Długość całkowita: 13 500 mm
Masa własna: 17 000 kg
Prędkość maksymalna: 70 km/h
Liczba osi: 4
Silniki: 4 x 41,5 kW
Wózki napędowe: 2
Wózki toczne: 0
Liczba członów: 1
Liczba kabin: 1
Liczba pantografów: 1
Wysokość podłogi: 890 mm
Niska podłoga: brak
Miejsc ogółem: 125
Miejsc siedzących: 17
Zakuponych / w ekspolatacji: 254/157 (+2 105N, 3 105NaDK i 20 Moderus Alfa)
konstal 105na+105nad
Konstal 105Na+105NaD #148+149
konstal 105na+105nad
Konstal 105Na+105NaD #148+149