DAF MB200

DAF MB200 to dwunastometrowy autobus wyprodukowany w Holandii. Podwozie wykonał DAF (van Doorne's Automobiel Fabriek) a karoserię z tworzywa sztucznego dostarczyła firma Den Oudsten und Zonen. Autobus wyposażony jest w sześciocylindrowy, dieslowski silnik DAF DKDL1160 umieszczony pomiędzy osiami, skrzynię biegów półautmatyczną 4-biegową przekładniową Wilson Leyland lub automatyczną Alisson, połączoną z silnikiem poprzez hydrokinetyczne sprzęgło olejowe i posiada dwie pary drzwi odskokowo-uchylnych. W latach 1967-1988 zbudowano ponad 3000 autobusów dla holenderskiej komunikacji.

Poznańskie DAFy zostały wyprodukowane w latach 1979-81 i pochodziły z serii 73xx 74xx oraz 75xx. Ich historia w Poznaniu sięga II kwartału 1991 r. (po mieście zaczęły jeździć od 1 lipca 91 r.). Wtedy to właśnie, w darze od rządu Holandii, do naszego miasta trafiło 29 nietypowych autobusów. Pozostałe używane autobusy zostały przekazane innym przewoźnikom w ówczesnym wojewódzctwie poznańskim. Trafiły m.in. do Kórnika (wszystkie już skasowane) i Gniezna (wszystkie wycofane z ruchu). Różniły się od poznańskich kształtem wyświetlacza z przodu wozu. Wcześniej przez blisko 10 lat woziły mieszkańców holenderskiego Utrechtu - i kto by wtedy pomyślał, że poznaniaków będą wozić prawie dwa razy dłużej.

W stolicy Wielkopolski pojazdy trafiły do zajezdni A-1 przy ul. Warszawskiej, gdzie otrzymały numery taborowe #1201-#1229. Wszystkie autobusy zostały wyposażone w kasowniki oraz uchwyty do tablic i rozpoczęły służbę na liniach pospiesznych A, B i C na poczatku lipca 1991 r.

W egzemplarzach, które trafiły do Poznania, wnętrze wykonane było w dwóch wersjach. Wozy: #1201, #1202, #1211, #1214, #1216, #1220, #1223, #1225, #1226, #1228 były w wersji podmiejskiej, turystycznej. Wszystkie 40 siedzeń umieszczonych było w czterech rzędach przodem do kierunku jazdy, na dodatkowym podwyższeniu ponad poziomem wąskiego środkowego przejścia. Pozostałe autobusy nie posiadały podwyższenia a część siedzeń (8 sztuk) ustawiona była tyłem. W wozach serii 73xx i 74xx zamontowano ponadto półki do umieszczenia podręcznego bagażu.

Szybko dały o sobie znać wady autobusów: brak otwieranych okien (nie licząc dwóch wywieczników dachowych), dwie pary drzwi oraz wąskie przejścia utrudniające wymianę pasażerów.
Początkowo wszystkie pojazdy posiadały oryginalne barwy holenderskiego przewoźnika: biały, żółty i szary. Jako pierwszy przemalowany został w 1995 r. w barwy MPK DAF MB200 #1204. Z czasem na autobusach zaczęły pojawiać się również reklamy.
Od początku eksploatacji pojazdów założono, że nie będą one remontowane, a w przypadku poważniejszych awarii kasowane. Jak się później okazało, główną przyczyną kasacji były awarie skrzyń biegów. Wozy od #1205 do #1210 wyposażone były w automatyczne skrzynie biegów, natomiast pozostałe posiadały półautomatyczne skrzynie biegów.

Po dostawie niskopodłogowych autobusów MAN i Neoplan oraz zreorganizowaniu linii pospiesznych miejsce DAFów zajęły Neoplany N4009 i N4016. Od tego czasu DAFy jeździły na liniach dziennych i nocnych obsługiwanych przez zajezdnię A-1. Często można było je spotkać na liniach 65, 66, 67, 85, 89. Możliwość zobaczenia ich na dziennych liniach skończyła się w 2003 r. Od tego czasu DAFy MB200 pojawiają się wyłącznie na liniach nocnych i dolewkach do linii dziennych.

Uroczyste pożegnanie autobusów DAF MB200 w Poznaniu odbyło się w nocy z 19/20.07.2008 r.
Przejdź do fotorelacji i zobacz zdjęcia z tego wydarzenia.

Jednego z ostatnich DAFów (#1932) skasowano 17 lipca 2008 r., a niektóre części przeznaczono na zapasowe (z zamiarem wykorzystania do remontu modelu historycznego). DAFa #1933 zezłomowano we wrześniu tego samego roku. W tym samym czasie autobus #1934 poddawany był remontowi, który miał przywrocić historyczne cechy i wygląd. Pierwszy raz po naprawie DAFa MB200 #1934 można było zobaczyć na Katarzynkach 2008. Ostatni w barwach poznańskiego przewoźnika DAF MB200 #1931 został zezłomowany na początku 2010 r., po uprzednim wymontowaniu elementów zapasowych. Obecnie w Poznaniu pozostał już tylko jeden autobus DAF MB200 w historycznych barwach (#1222 ex. #1934).

Źródło: Krótka historia autobusów DAF MB200 w Poznaniu "Na żółto - od 17 lat"
daf mb200
DAF MB200 w oryginalnym malowaniu.
DAF MB200 w oryginalnym malowaniu.

daf mb200
DAF MB200 w malowaniu MPK Poznań.
DAF MB200 w malowaniu MPK Poznań.
WYKORZYSTYWANIE GRAFIK W CAŁOŚCI LUB FRAGMENTACH BEZ ZGODY AUTORÓW ZABRONIONE! Autobusy DAF MB200 w Poznaniu
Nr tab. od 1991 r.Nr tab. po 2006 r.Nr seryjnySkrzynia biegówKasacja
1201-7301półautomatyczna2006
1202-7303półautomatyczna1998
1203-7472półautomatyczna1999
1204-7445półautomatyczna2002
1205-7574automatyczna1999
1206-7576automatyczna1996
1207-7568automatyczna1997
1208-7572automatyczna1998
1209-7563automatyczna1996
1210-7567automatyczna1996
121119317302półautomatyczna2010
1212-7477półautomatyczna1997
121319327475półautomatyczna2008
1214-7309półautomatycznab.d.
1215-7476półautomatyczna1997
1216-7304półautomatyczna1997
1217-7443półautomatyczna2003
121819337446półautomatyczna2008
1219-7473półautomatyczna2005
1220-7307półautomatyczna1997
1221-7447półautomatyczna1999
122219347444półautomatyczna-
1223-7306półautomatyczna1997
1224-7435półautomatyczna1999
1225-7310półautomatyczna1996
1226-7305półautomatyczna2003
1227-7436półautomatyczna1999
1228-7308półautomatyczna2002
1229-7474półautomatyczna1996
Producent: DAF
Lata produkcji: 1969-1988
Miejsce produkcji: Eindhoven, Holandia
Producent nadwozia: DAF
Producent karoserii: Den Oudsten
Klasa pojemności: MAXI
Typ nadwozia: wysokopodłogowy
Wysokość podłogi: 570 mm
Długość: 11 850 mm
Szerokość: 2500 mm
Wysokość: 3200 mm
Masa całkowita: 16 560 kg
Liczba osi: 2
Liczba drzwi/układ: 2/2-2
Silnik: DAF DKDL1160
Moc silnika: 170 KM
Skrzynia biegów: półautmatyczna 4-biegowa lub automatyczna
Liczba miejsc ogółem: 90
Liczba miejsc siedzących: 40
Otrzymanych/w eksploatacji: 29/1
Stacjonowanie: WA-1 Warszawska
daf mb200
DAF MB200 #1931
Linki zewnętrzne: Galeria zdjęć autobósów DAF MB200 na stronie KMPS
Zdjęcia DAF MB200 - Transport Database and Photogallery (TWB)